Heart1.com: Great Information, Real Community, Better Living.
 Register
 Login
 Main Page
 Heart News
Feature Story
 Education Center
Conditions
Procedures
Diagnostics
 Heart Attack Center
Prevention
Survivors
Dr. Reginald “Reggie” Washington  Heart
 Hero™

Dr. Reginald “Reggie” Washington:
Disease Prevention through Weight Management.
About Heroes
 Join the Discussion  in  Our Forums
 Community
Heart1 Forums
Patient Stories
 Reference
Online Resources
Video Library
advertisement
Search the Body1 Network
September 02, 2010  
HEART NEWS: Feature Story

  • Print this Article
  • Email this Article
  • Links/Reprints
  • Frequent Drinking Can Help Heart

    Study: Frequent Drinking Can Help Heart


    January 09, 2003

    (AP) - As little as half an alcoholic drink a day can reduce the risk of heart attacks, whether the beverage of choice is beer, red wine, white wine or liquor, new research shows.

    Scientists have known that drinking can prevent heart attacks, but the study suggests that how often you imbibe is a lot more important than what or how much.

    Whether you drink with your meal or at some other time also appears irrelevant.

    "It was a surprise that - almost regardless of other factors associated with drinking - frequency of use seemed to be what reduced the subsequent risk of a heart attack," said Dr. Kenneth Mukamal of Harvard University Medical School, who led the study.

    Those who drank at least three days a week had about one-third fewer heart attacks than did nondrinkers. And it made almost no difference whether the drinking consisted of half a drink or four. Those who imbibed only once or twice a week had only a 16 percent lower risk of a heart attack.

    Some studies have indicated that alcohol raises the level of "good" cholesterol and also thins the blood, warding off the clots that cause heart attacks. But alcohol breaks down fairly rapidly in the body and its effects on red blood cells are short-lived, according to Mukamal.

    Mukamal speculated that regular, moderate drinking is beneficial because it helps keep the blood thinned.

    "We think it may be much like people who take aspirin every day or every other day. A little bit of alcohol on a regular basis helps keep the platelets from becoming sticky and prevents heart attacks," he said.

    He noted that other studies have found that people with a gene that keeps alcohol longer in their system seem to benefit the most from moderate drinking. "That helps reinforce the notion that maintaining a low level of exposure is the way to go," he said.

    The study was published in Thursday's New England Journal of Medicine.

    Mukamal and other doctors emphasized that the study applies only to moderate drinkers. The dangers of heavy drinking are well-established and include alcoholism, drunken driving, and damage to the liver and brain. Studies have also found that women who have two or more drinks a day are 41 percent more likely to develop breast cancer than women who do not drink.

    "I don't think any doctor would advise a patient to start drinking to prevent heart disease," said Dr. Gary Francis, director of the coronary intensive care unit at the Cleveland Clinic.

    "We all, both the media and physicians who see patients, need to be careful that this isn't construed as a license to drink heavily. Certainly we don't want to exchange one public health problem for another."

    Mukamal and every other doctor interviewed for comment emphasized that people should talk to their physicians about drinking.

    Doctors have long believed that red wine explains the so-called French Paradox - the fact that the French have fewer heart attacks than Americans even though their food is richer. But the new study adds to the evidence that it is the alcohol itself, and not something found only in red wine, such as red pigment, that is good for the heart.

    Mukamal analyzed data from Harvard's long-term Health Professionals Follow-Up Study, which involved 51,529 male health professionals - doctors, osteopaths, dentists, optometrists, podiatrists and veterinarians. He looked at 38,077 of them, eliminating people who had stopped drinking within the previous 10 years and those with histories of cancer and diseases of the heart or blood vessels. The study is funded by the National Institutes of Health.

    Dr. Lynn Smaha, a cardiologist in Sayre, Pa., and a past president of the American Heart Association, said the study leaves some important questions unanswered. Among them: whether it would apply to a wider group than health professionals, who may take better care of themselves than the average drinker.

    Smaha also noted that the overall rate of heart attacks - 1,418 cases out of 38,000 people - was very low, for reasons that were not clear.


    Last updated: 09-Jan-03

    Comments

  • Add Comment
  •    
    Interact on Heart1

    Discuss this topic with others.
     
    Feature Archives

    A Healthy Heart Prefers Seven Hours of Sleep

    Recommended Blood Pressure Level Differs For Heart Patients With Diabetes

    Too Much TV Contributes to Risk of Heart Attack

    Short people are more likely to develop heart disease than tall people

    Newer Infant Heart Surgery Technique Yields Better Survival In First Year Of Life

    Next 5 Features ...

    More Features ...
       
     
     
     
    Home About Us Press Jobs Advertise With Us Contact Us
    advertisement
    ©1999- 2010 Body1, Inc. All rights reserved.
    Disclaimer: The information provided within this website is for educational purposes only and is not a substitute for consultation with your physician or healthcare provider. The opinions expressed herein are not necessarily those of the Owners and Sponsors of this site. By using this site you agree to indemnify, and hold the Owners and Sponsors harmless, from any disputes arising from content posted here-in.